Ένα νέο κεφάλαιο στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της Γαλλίας ανοίγει τον Σεπτέμβριο του 2025, καθώς η κυβέρνηση αποφασίζει να εντείνει την απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων στα γυμνάσια (collèges). Η πρωτοβουλία, που βασίζεται στα θετικά αποτελέσματα ενός πιλοτικού προγράμματος «ψηφιακής παύσης», στοχεύει στην πλήρη απομάκρυνση των μαθητών ηλικίας 11 έως 15 ετών από τις ψηφιακές τους συσκευές καθ' όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
Η υπουργός Παιδείας, Ελιζαμπέτ Μπορν, μιλώντας στη Γερουσία, τόνισε την κρισιμότητα της "medida", ειδικά σε μια εποχή όπου η χρήση οθονών αμφισβητείται έντονα για τις ποικίλες αρνητικές της επιπτώσεις. «Σε μια εποχή που η χρήση οθονών αμφισβητείται ευρέως λόγω των πολλών επιβλαβών επιπτώσεών της, αυτό το μέτρο είναι απαραίτητο για την ευημερία και την επιτυχία των παιδιών μας στο σχολείο», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Γαλλία είχε ήδη από το 2018 επιβάλει μια γενική απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων στα γυμνάσια, απαιτώντας από τους μαθητές να τα διατηρούν απενεργοποιημένα στις τσάντες τους και να μην τα χρησιμοποιούν πουθενά στον χώρο του σχολείου, συμπεριλαμβανομένων των διαλειμμάτων. Αν και τα σχολεία ανέφεραν θετικές επιπτώσεις, όπως αυξημένη κοινωνική αλληλεπίδραση, περισσότερη σωματική άσκηση, μείωση του bullying και βελτίωση της συγκέντρωσης, υπήρχαν αναφορές για μαθητές που κρυφά χρησιμοποιούσαν τα τηλέφωνά τους στις τουαλέτες κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
Η νέα, αυστηρότερη προσέγγιση επιδιώκει την πλήρη αποσύνδεση των μαθητών από τις συσκευές τους για όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος που εφαρμόστηκε σε περίπου 100 γυμνάσια τους τελευταίους έξι μήνες, οι μαθητές παρέδιδαν τα τηλέφωνά τους κατά την άφιξή τους στο σχολείο, τοποθετώντας τα σε θυρίδες, κουτιά ή ειδικές κλειδωμένες θήκες που ξεκλειδώνονταν ηλεκτρονικά κατά την αποχώρησή τους.
Η Μπορν υπογράμμισε τα θετικά σχόλια από το πιλοτικό πρόγραμμα, ιδίως όσον αφορά τη βελτίωση του κλίματος στα σχολεία και τη μαζική υποστήριξη από γονείς και εκπαιδευτικούς. Αναγνώρισε τις ανησυχίες ορισμένων συνδικαλιστικών οργανώσεων σχετικά με το κόστος και την οργάνωση του μέτρου, αλλά διαβεβαίωσε ότι εναπόκειται στους διευθυντές των σχολείων να επιλέξουν την κατάλληλη μορφή εφαρμογής (π.χ. θυρίδες ή θήκες), με το κόστος να μην υπερβαίνει τις λίγες χιλιάδες ευρώ.
Επικαλούμενη μια πρόσφατη μελέτη του Γαλλικού Εθνικού Συμβουλίου Βιβλίου, η υπουργός τόνισε την ανησυχητική τάση μείωσης του χρόνου που αφιερώνουν οι νέοι στην ανάγνωση, σε αντίθεση με τον αυξανόμενο χρόνο που περνούν μπροστά σε οθόνες. «Ένας νέος σήμερα ξοδεύει κατά μέσο όρο πέντε ώρες την ημέρα μπροστά σε μια οθόνη, αλλά μόνο τρεις ώρες την εβδομάδα με ένα βιβλίο… Όχι μόνο μειώνεται η ανάγνωση, αλλά για όσους διαβάζουν, οι μισοί κάνουν κάτι άλλο στο τηλέφωνό τους ταυτόχρονα. Όλα αυτά είναι επιζήμια για την επιτυχία των μαθητών», εξήγησε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μια έκθεση επιστημόνων και εμπειρογνωμόνων που είχε ανατεθεί από τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν πέρυσι κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά δεν πρέπει να επιτρέπεται να χρησιμοποιούν smartphone πριν από την ηλικία των 13 ετών και θα πρέπει να απαγορεύεται η πρόσβαση σε συμβατικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok, το Instagram και το Snapchat πριν από την ηλικία των 18 ετών. Η έκθεση πρότεινε επίσης ότι κανένα παιδί δεν πρέπει να έχει τηλέφωνο πριν από την ηλικία των 11 ετών και ότι πριν από την ηλικία των 13 ετών θα πρέπει να έχουν μόνο ένα απλό κινητό χωρίς πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Οι κινήσεις αυτές της Γαλλίας έρχονται σε μια περίοδο όπου και στην Αγγλία η ηγέτιδα του μεγαλύτερου συνδικαλιστικού οργάνου εκπαιδευτικών ζητά μια νομοθετική απαγόρευση των τηλεφώνων στα σχολεία. Έρευνα σε περισσότερα από 15.000 σχολεία στην Αγγλία έδειξε ότι το 99,8% των δημοτικών σχολείων και το 90% των δευτεροβάθμιων σχολείων έχουν κάποια μορφή απαγόρευσης.
Η αυστηροποίηση της απαγόρευσης κινητών τηλεφώνων στα γαλλικά γυμνάσια αποτελεί ένα τολμηρό βήμα που αναμένεται να πυροδοτήσει συζητήσεις και σε άλλες χώρες σχετικά με την επίδραση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση και την ευημερία των νέων. Η «ψηφιακή παύση» της Γαλλίας ίσως αποτελέσει ένα προηγούμενο για μια πιο ισορροπημένη σχέση των μαθητών με την τεχνολογία στο σχολικό περιβάλλον.
Comments
Post a Comment